top of page

Gyakran feltett kérdések

Amennyiben nem találod a kérdésedre a választ, keress bizalommal!

  • Hogy tudsz velem kapcsolatba lépni?
    Írjon nekem a tanacsadas@annaconsulting.hu email címre, vagy hívj a 20/433-3591 telefonszámon.
  • Hogyan kezdj hozzá a vállalkozásodhoz?
    Először is kell egy jó ötlet! Aztán gondold végig, hogyan tudnád ezt megvalósítani? Járj utána, piacképes-e az ötlet, el tudod-e adni a terméked/szolgáltatást. Ha igen, akkor eljutottál a vállalkozás alapításához. Nézz utána, milyen tevékenységi köröket szeretnél felvenni a vállalkozásodban, járj utána, milyen végzettség kell ehhez, kell-e bejelentés vagy engedély. Mérd fel az erőforrásaidat, gondold végig, egyedül vállalkoznál vagy társad is lenne. A honlapomon számos blogbejegyzést találsz a vállalkozási formák előnyeiről, hátrányairól illetve a velük kapcsolatos tudnivalókról. Ha pedig úgy érzed, eljött az idő, fordulj hozzám bizalommal!
  • Miben másabb az adó tanácsadó mint a könyvelő?
    A könyvelő feldolgozza a részére átadott dokumentumokat (többek között számlák, bankszámla kivonatok, bérszámfejtéssel kapcsolatos dokumentáció stb.) Ezeket rögzíti a könyvelési rendszerben, igény szerint kimutatásokat készít belőle, üzleti év végén vagy igény szerint elkészíti a vállalkozás mérlegét, eredmény kimutatását és a hozzá kapcsolódó dokumentációt. Kitölti a vállalkozás adóbevallásait is és továbbítja a NAV felé. Sokan azt gondolják, a könyvelő egyenlő az adótanácsadóval, pedig a két foglalkozás nem ugyanaz. Bár a könyvelőnek is értenie kell az adózáshoz, hiszen kell tudnia adót számolni a bevallásokat kitölteni, de a könyvelési feladatok vállalása nem jelenti azt, hogy a könyvelő adó optimalizációs vagy bonyolultabb adózási kérdésekben állást foglaljon. Az adótanácsadó speciálisabb ismeretekkel rendelkezik az adózás területen, képes megkeresni az ügyfél számára a legkedvezőbb adózási módokat, a jogszabály adta lehetőségek figyelembe vételével. Az adótanácsadó folyamatosan nyomon követi a jogszabályi változásokat, adóellenőrzési tapasztalattal rendelkezik, tisztában van az adókötelezettségek teljesítésének dokumentációs kötelezettségével, melyre javaslatot tesz a vállalkozásnak illetve a könyvelőnek.
  • Mindig szükség van könyvelőre?
    Társas vállalkozások esetén igen, hiszen az adóbevallások kitöltése mellett számviteli ismeretekre is szükség van, hogy a bizonylatokat a rendszerben rögzíteni lehessen. Egyéni vállalkozások esetén léteznek olyan adózási módok (Kata, átalányadózás), amelyek esetén az ügyfél is képes a saját nyilvántartásait vezetni. Ebben az esetben elég, ha kérdés esetén illetve bevallások kitöltését megelőzően konzultál könyvelővel vagy adótanácsadóval. Vállalkozás indítása esetén azonban minden esetben javaslom a konzultációt, mert az interneten olvasottak mellett léteznek olyan plusz bejelenési kötelezettségek is, amihez szaktudás szükséges. Természetesen, ha az ügyfélnek biztonságot ad, igénybe veheti folyamatosan szakember segítségét.
  • Fontos, hogy helyben legyen a könyvelőm, adótanácsadóm?
    Ma már egyáltalán nem fontos. A könyvelő, adótanácsadó választás sokszor bizalmi kérdés. Ne a hely határozza meg a döntést, hanem ki volt számodra a legszimpatikusabb, legfelkészültebb, ki mellett éreznéd biztonságban magad. A konzultációk ma már online formában is működnek illetve a bizonylatok is továbbíthatók elektronikus formában.
  • Mit kell tisztázni a vállalkozás megalapítását követően?
    Legyen szó akár egyéni, akár társas vállalkozásról, az alapítás nem fejeződik be a szerződés megírásával illetve a webes ügysegéden keresztül történő bejelentéssel. Vannak olyan adatok, amelyek a NAV-hoz nem jutnak el automatikusan, a vállalkozás létrehozásával, ezért külön bejelentés szükséges. Ezen kívül a Gazdasági Kamarát és az önkormányzatot is tájékoztatni kell a vállalkozás létrejöttéről. Nagyon fontos kérdés lesz a számlázó program kiválasztása és annak tisztázása, mikor, milyen fajta bizonylatot, milyen adattartalommal kell kiállítani. Ugyancsak fontos azt is átbeszélni, hogyan és milyen fajta költségeket számolhatsz el a vállalkozásodban, hogyan gyűjtsd ezeket a bizonylatokat és továbbítsd a könyvelő részére
  • Mit és meddig kell továbbítani részemre?
    Erről a kérdésről külön blog bejegyzés is szólni fog. Mindenesetre össze kell gyűjtened adott havi számláidat a vállalkozással kapcsolatos vásárlásokról és igénybe vett szolgáltatásokról és le kell töltened a vállalkozási bankszámla bankkivonatát is. Amennyiben bérszámfejtés is történik, akkor az ezzel kapcsolatos dokumentációt is küldeni kell. Ezek azonban a legalapvetőbb és legáltalánosabb bizonylatok, minden eset más és más lehet. Határidőként tárgyhót követő 5. napot szoktam meghatározni. Előfordulhatnak olyan esetek is, amikor nem lehet várni hó végéig a bizonylatokkal, mert például sürgősen intézkedni kell. Erre tipikus esetek a munkaügyi bizonylatok (dolgozó felvétele, munkaviszony megszűnése) illetve a vállalkozásban történt változások bejelentése. Nagyon fontos azt is megjegyezni, hogy a vállalkozásodban bekövetkező bármiféle változásról, szerződésmódosításokról illetve új szerződésekről a könyvelőt azonnal tájékoztatni kell. Utólag ugyanis már nehéz korrigálni, ha az ezzel kapcsolatos elszámolások nem megfelelően történtek.
  • Hogyan folyik a könyvelési munka?
    A leadott bizonylatokat a könyvelő feldolgozza, könyvelési rendszerbe rögzíti. A könyvelés képezi az alapját többek között az adóbevallásoknak, ezek közül a legáltalánosabbak a járulék bevallások (határidő hónapot vagy tárgynegyedévet követő hó 12. napja), az áfa bevallások (határidő tárgyhót, tárgynegyedévet követő hó 20. napja) illetve a kiva- előleg bevallások (tárgynegyedévet követő hó 20. napja. A bizonylatok könyvelési rendszerben történő rögzítése a Te dolgodat is megkönnyíti, ugyanis számos olyan információ birtokába kerülhetsz, amelyet pusztán a bizonylatok alapján nehéz lenne megállapítani. Többek között időben tudomást szerzel az adófizetési kötelezettségeidről és ezzel tervezni is tudsz. Nyomon tudod azt is követni, melyik vevőd nem fizetett melyik partnered felé nem rendezted még a tartozásod. És végül de nem utolsó sorban: az év folyamán folyamatosan információt kapsz a vállalkozásod eredményéről. Ilyen módon megalapozott döntéseket hozhatsz a vállalkozásoddal kapcsolatosan.
bottom of page